Studiu de caz (fictiv) – Tulburarea de personalitate histrionică

Această serie de articole își propune să expună câte un studiu de caz fictiv mulat pe semnalmentele celor cu tulburări de personalitate. Orice asemănare cu realitatea este pur întâmplătoare. Numele și acțiunile personajelor sunt rodul imaginației și sunt expuse în strictul scop de a oferi o imagine de ansamblu asupra tulburării de personalitate. Poza de atac a articolului nu reprezintă personajul în sine ci a fost aleasă la întâmplare de pe Internet.

Mirela este o femeie de 31 de ani care în copilărie s-a mutat cu familia în Franța. Frumoasă din punct de vedere fizic, Mirela este mereu teatrală și râde mult prea zgomotos decât ar cere-o instanțele. Se îmbracă atipic când își vizitează rudele din România în concedii sau atunci când se revede cu prietenii din România. Modul ei vestimentar este menit să atragă atenția nu prin etalarea sexualității ci prin culori stridente, accesorii năstrușnice sau eșarfe de in care nu se potrivesc nicium cu restul hainelor. Lascivă și erotică, Mirela tinde să transforme orice relație de prietenie sau amiciție într-una romantică, fie și doar de sezon, pe perioada șederii ei în țară.

Actriță, iubește viața de scenă și nu ratează ocaziile de a-și demonstra talentele în fața celorlalți. Extrem de sociabilă, se împrietenește rapid cu oamenii și se comportă cu străinii ca și cu niște prieteni vechi. Are o constantă nevoie de admirație și devine iritată atunci când discuția nu se învârte în jurul ei. Întrerupe discuțiile serioase prin hotote de râs, glume, ridică vocea. Este considerată sufletul petrecerii și dansează cu gesturi teatrale, atentă cu coada ochiului ca să vadă dacă ceilalți o observă în mișcări. Mirela folosește un limbaj elevant chiar și în discuțiile cu prietenii apropiați, ponderea de neologisme și concepte abstracte folosite de ea nefiind potrivită în anumite situații, dând uneori impresia că încearcă să-l domine pe celălalt prin limbaj sau cunoștințe. Provocatoare, se îndrăgostește des și verbalizează asta ca un personaj din filmele anilor ‘40, folosind cuvinte mari și etalând emoții cu o amplitudine vizibil peste limita considerată normală.

Femeia lasă impresia că joacă în permanență teatru și că nu este sinceră cu ceilalți. Când râde, râde în hohote și zgomotos, când mângâie o face lasciv, totul e trăit la superlativ – de la gestică și mimică și până la situații care cer seriozitate. La un moment dat explozivă, la un altul calmă, Mirela face piruete prin cameră atunci când invitații ei discută probleme politice și încearcă să le atragă atenția propunând jocuri în care ea este fie lider, fie arbitru. Afișează un grad înalt de dramatism chiar și atunci când problema nu este chiar atât de stringentă iar ceilalți prezenți cad de acord în acest sens. Se enervează că nu este înțeleasă, se bâlbâie incoerent dacă este atacată și devine virulentă dacă nu ești de acord cu ea în privința celor dezbătute. Cunoștințele ei cad de acord că Mirela este o femeie extrem de credulă.

Din cauza faptului că se îndrăgostește ușor și renunță la fel de ușor la relație după ce se plictisește rapid de ea, viața intimă a Mirelei e o suită de urcușuri și coborâșuri a căror finalitate e o lungă pledoarie în neologisme despre ”inefabilul și mioriticul farmec al contidianului urban”, concluzii neclare dar pe care Mirela le rostește cu tărie. Vede amici în cunoștințe, prieteni în amici, iubiți în prieteni, oscilând des de la un bărbat la altul și mereu în căutare de nou și incitant.

Pariunea ei pentru filmele obscure ale unor regizori francezi sau pentru poezie nu pare să impresioneze multă lume, ceea ce o enervează teribil. Insistă de multe ori să le joace roluri musafirilor, manipulează discuțiile fie prin gesturi bruște, fie prin deturnarea conversației spre ceva ce pare de interes absolut dar care se dovedește a fi doar o istorisire lipsită de importanță din trecutul ei apropiat. Când vorbește despre micile ei probleme o face pe un ton afectat, grav, ridicând la rang de catastrofă orice mic impediment al vieții.

Stilul ei vestimentar ciudat și modul uneori autoritar al ei a atras antipatia a numeroase persoane care o consideră o persoană falsă care doar cerșește atenție. Arma ei supremă, atunci când limbajul elevat sau dramatizarea dau greș, este să apeleze la aspectul ei fizic fermecător pentru a obține favoruri sau a iniția relații amoroase pe cale lascivă. Caută să se asocieze cu persoane importante din industria showbiz-ului pe care încearcă să le impresioneze cu talentele ei, străduindu-se din răsputeri să exprime în limbaj elevant concepte care pot fi expuse simplist. Cu toate că ale ei cunoștințe în ale teatrului nu depășesc o anumită medie și în ciuda faptului că din punct de vedere al talentului nu iese în evidență, Mirela se comportă ca și cum ar ști mereu despre ce vorbește și punctează ideile principale în conversații cu gesturi bruște, elemente de mimică clar forțate și mișcări lasciv-teatrale care induc în eroare pe ceilalți participanți la discuție.

Răzvan T. Coloja

Răzvan T. Coloja

Psiholog în Oradea. A terminat facultatea de Ştiinţe Socio-Umane (Psihologie), cea de Ştiinţe (Informatică), cea de Litere (Biblioteconomie) și masteratul de Psihologie Clinică, Consiliere și Psihoterapii. În prezent este doctorand în Sociologie. A publicat cinci romane şi câteva articole în reviste de specialitate. Vizitează-i site-ul personal.

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *